Select Page

Prøv at forebygge mod rygsmerter snarere end at lindre

Har du ofte issues med ryggen? I denne artikel får du råd og tricks til hvordan du nogle gange ville kunne omgå rygsmerter. Denne artikel er ikke en akademisk eller videnskabeligt funderet artikel, men snarere husråd og udtryk for god snusfornuft. Så brug ikke artiklen som en evidens artikel, men som tips og tricks du eventuelt kan bruge i dit daglige virke!

Råd mod rygsmerter

De følgende forslag kan nogle gange hjælpe ved smerter i ryggen:

  • Brug din krop aktivt når du har fri
  • Bevæg dig mere på dit arbejde – for dem der arbejder på kontor eller lignende så kan hæve sænkeborde være en utrolig stor hjælp til at bevæge sig mere (find mere om hæve sænkebord her hos haeve-saenkebord.dk)
  • Træn dine rygmuskler – læs mere om træning af ryg her hos Gigtforeningen
  • Styrk dine mavemuskler – det kan også forebygge mod hård mave
  • Styrk din bækkenbund – Læs mere om gode øvelser for dit bækkenbund her
  • Løft ordentlig med din ryg – Det kan du finde meget mere info om her hos BFA
  • Lav øvelser der styrker dine muskelpumper – hvilket ikke er helt det samme som venepumpeøvelser (læs mere om venepumpeøvelser her)
  • Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og ergonomisk-kontorstol.dk – hold dig for guds skyld fra billige kontorstole a la dem du kan finde på her på billig-kontorstol.dk

Brug en stiv ryg til at undgå rygsmerter

Hvis du mærker en stiv ryg så skal du være opmærksom på kommende rygsmerter. Det er et meget kraftigt tegn, hvis du begynder at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og udfører øvelserne ovenfor. På den måde vil du kunne forebygge dig ud af rygsmerter!
Er du i tvivl om hvordan du skal håndtere din ryg, stivhed og eventuelle smerter, så kontakt din fysioterapeut. De her fagpersoner har en uddannelse og erfaring i at assistere dig med din ryg og andre smerter i kroppen!

Se eventuelt også de her hjemmesider: